Translate

Naturmedicin

Om barnen eller man själv bränt sig eller fått insektsbett lindrar det att smörja med smärtstillande salva eller kräm, som t.ex. xylocainsalva.

Men ibland växer "medicinen" direkt i trädgården. Här följer några vanliga smärtlindrande växter:


Aloe vera är känd för sina läkande egenskaper, och det är en växt som faktiskt många har som krukväxter i sina hem. Bryt av ett färskt blad och gnid mot småsår, insektsbett, nässelutslag och liknande.


Groblad sägs kunna lindra om man bränt sig på en nässla. Plocka ett blad och gnid.


Taklök är en växt många har i sina trädgårdar eller balkonglådor, för att de är så lättskötta. Taklöken har ungefär samma egenskaper som aloe, dvs är bra mot småsår, bett och dylikt. Gör på samma sätt som med aloe, bryt av ett färskt blad och gnid.

Bilder: Wikimedia commons

1 kommentar:

  1. Jag smorde in handen flera gånger med aloeverasaft direkt från ett skalat blad när jag hällt kokande vatten över den - 2 gånger.
    Jag fick inte en blåsa eller märke efteråt. Visserligen sved det lite men jag smorde in lite då och då!

    SvaraRadera

• Arkiv

• Om Smarta vardagstips

På denna sida samlas knep och tricks som gör livet enklare. Husmorstips och huskurer blandas friskt med nya smarta lösningar och lifehacks. Hoppas du får lika stor nytta av dem som jag!

OBS! Alla tips är inte testade och jag kan inte garantera att de fungerar. Använd dem på egen risk!

• Sök efter tips

Följ Smarta vardagstips på Facebook